Joulupukki, joulupukki, valkoparta, vanha
ukki…
Näillä
sävelillähän me toivotamme usein jouluisen vieraamme tervetulleeksi kotiimme
aattoiltana ja nyt, kun tavarataloissa ja marketeissa on alkanut
joulupukkikausi, ajattelin, että voisimme paneutua hieman joulupukin historiaan,
ukon sielunelämään ja ehkä hieman siihenkin, mitä kyseisestä hiippaveikosta
voisi kristittynä ajatella.
Buffy –
vampyyrintappajan kolmoskauden jaksossa Amends
kolme päähenkilöä käyvät aika osuvan keskustelun siitä, miten joulupukkiin
nykymaailmassa suhtaudutaan:
Xander: So, you doing anything special?
Buffy: Tree, nog, roast beast. Just me and Mom, and
hopefully an excess of gifts. What are you doing for Christmas?
Willow: Being Jewish. Remember, people? Not
everyone worships Santa.
Joulupukki
on saanut kulttuurissamme – ei ainoastaan Amerikassa – suunnattoman suuren roolin.
Hän hymyilee joulukorteissamme, halailee ja osallistuu valokuviin lasten kanssa
prismoissa ja citymarketeissa ja hänelle on omistettu enemmän joululauluja kuin
yhdellekään toiselle satuhahmolle. Voidaan siis puhua jokseenkin jopa
joulupukin palvomisesta, mihin Willowkin tuossa siteeraamassani Buffy-jaksossa
viittaa.
En halua
vetää mitään liian mustavalkoisia ja suoria linjoja siitä, että joulupukki
olisi jotenkin paha ja haluaisi mädättää kulttuurimme ja lasten aivot
höttöisellä naurullaan, valkoparrallaan ja piparinhimollaan. Enkä halua
väittää, että ihmiset, jotka haluavat osallistua joulupukkileikkiin, olisivat tyhmiä
tai lapsellisia tai muuta vastaavaa – onhan niitä joulupukkeja meidänkin
talossa aattona nähty – mutta mielestäni ongelma on siinä, mikäli
joulupukkileikki muuttuu joulun ainoaksi todelliseksi sanomaksi syrjäyttäen
jouluun liittyvän evankeliumin ja sen todellisen sankarin.
Minä ja joulupukki vuonna 2005 (sainkohan mä sukat joululahjaksi? ;D) |
Wikipedian
mukaan Joulupukin esikuva on piispa Pyhä Nikolaus, joka eli 300-luvulla. Hän
oli tunnettu hyväntekijä ja koska hän huomioi erityisesti lapset, hänestä tuli
katolilaisten keskuudessa lasten suojelupyhimys. Hollannissa alettiin viettää
Pyhän Nikolauksen päivää, joka sijoittui kuudennelle päivälle joulukuuta ja
tämä juhla siirtyi myöhemmin protestanttien mukana Pohjois-Amerikkaan, missä
Nikolauksen korvasi pian Santa Claus –hahmo. Jenkkipukki muotoutui nykyiseen
muotoonsa pukkihiljaa (<-- huomaa sanaleikki! :D) 1800-luvun aikana
mainostemppujen ja joulukorttien kautta, ja lopullisen silauksen joulupukin
punanuttuiselle ulkomuodolle antoi ahvenanmaalaistaustainen jenkki Haddon
Sundblom, joka piirsi Coca-Cola –manoksen pukille vuonna 1931 punaiset
vaatteet. Muun muassa tästä syystä me tunnemme punaisen pukin ja jenkkien
pukkiperinteen vaikutuksesta meidänkin pukkimme on alkanut tietyissä nimeltä mainitsemattomissa
suomalaiselokuvissa matkustaa lentävien porojen vetämällä reellä. (Siis haloo!
Suomessahan on lunta! Ei täällä mitään lentäviä petteri-poroja tarvita!)
Alun perin kristillisen
paavin innoittamasta hahmosta on siis parin viimeisimmän vuosisadan aikana
muotoutunut täysin kaupallinen punaposki ja kuuraparta. Kaupallisuuden lisäksi
suomalaisessa joulupukkiperinteessä on vielä omat ongelmansa. Meidän
pukeillamme on tyypillisesti ollut tapana ovella kolkutellessaan kysyä ”onko
täällä kilttejä lapsia?” Lahjojen saaminen siis liittyy jollakin tavalla omiin
ansioihin ja siihen, miten hyvin on käyttäytynyt. Tämä joulupukin levittämä
sanoma ansiosidonnaisesta lahjojensaannista on siis täysin ristiriidassa joulun
todellisen sanoman kanssa, sillä Kristus ei synny jouluna maailmaan ainoastaan
hyvin käyttäytyvien tai kilttien osaksi. Hän syntyy kuollakseen kaikkien
maailman syntisten ihmisten puolesta. Hän ei siis ole täällä hyviä tai kilttejä
varten, sillä yksikään ihminen ei voi olla niin kiltti, että voisi ansaita
Kristuksen armon omilla teoillaan tai käytöksellään. Joulun todellinen sanoma
onkin, että huolimatta kaikista pahoista teoistamme, Jumala on lähettänyt
ainoan poikansa jouluna maailmaan, jotta me voisimme saada iankaikkisen elämän.
Jeesus ja hänen ristillä meille jokaiselle voittama lahja on siis suurin
kaikista ja juuri siitä joulussa tulisi olla kyse.
Martti
Lutherilla olikin hyvä ajatus 1500-luvun tienoilla, kun hän yritti korvata Pyhän
Nikolauksen juhlaa Christkind-juhlalla (syynä tosin tuolloin vielä se, että
hänen mielestään Nikolauksen juhla oli liian katolilainen ja paavikeskeinen). Hänen
kehittämässään juhlassa lahjat toikin Kristus-lapsi, eikä joulupukin esikuva Nikolaus.
Pauline Baynesin näkemys Narnian joulupukista; kuvalähde: narnia.wikia.com/wiki/Father_Christmas |
C.S.Lewisin
Narnian tarinoissa joulupukilla on toisenlainen merkitys. Velhossa ja
Leijonassa joulupukin ilmaantuminen tarkoittaa sitä, että Valkean Velhon valta
on murtumassa ja satavuotinen talvi on vihdoin väistymässä. Aslan on liikkeellä
ja sisarukset kohtaavat joulupukin ollessaan matkalla tapaamaan häntä.
Kathryn
Lindskoog kirjoittaa kirjassa ”Matka Narniaan” (engl. Journey into Narnia, 1998):
Lewisin hyvä ystävä Roger Lancelyn Greene
oli vahvasti sitä mieltä, että Lewisin olisi poistettava Joulupukki
tarinastaan. Tämä osa kertomusta oli Lewisille tärkeä. -- Kuka on Joulupukki? (Kuten
Aslan, hänkin tuntee lapset jo ennen kuin näkee heidät.) Selvästikin
Merentakainen Majesteetti on Isä Jumala. Aslan on se, mikä Kristus olisi ollut
Narniassa. Ne, joille Uusi testamentti on tuttu, tietävät oikein hyvin, mikä
Kolmiyhteyden jäsen on hengellisten lahjojen antaja omassa maailmassamme. Hän
on Pyhä Henki.
Tällaisia
ajatuksia joulupukista tänään. :) Haluan kuitenkin vielä tähän loppuun painottaa
sitä, että tontut ja joulupukki voivat olla myös ihan veikeitä kavereita kunhan me ei aleta ottaa satuilua liian tosissaan. Lapsena olin joka
tapauksessa hulluna Taavi tontun seikkailuihin (ei tosin tainnut olla
pelkästään jouluun liittyvä tonttusarja :D) ja tänä jouluna on marketeissa
liikkunut sellaisia ylisöpöjä pääjalkaisia tonttuja, joiden silmiä ei oikein
tonttulakin alta näy ja joilla on iso harmaa parta. Ehkä mä vielä sellaisen
käyn sieltä kaupasta kaappaamassa omankin huoneen joulusisustukseen. ;) Yhden
kaverin facebook-seinällä oli tänään myös sellainen postaus, joka sanoi, että ”näin
joulun alla näkee paljon tonttuja – varsinkin jos katsoo peiliin”. Musta se on
ihan totta! ;D
Ulla-tonttu
kiittää ja kuittaa
PS. Buffyn
tuolla siteerauksessa aiemmin mainitsema nog
on luultavasti lyhenne sanasta eggnog.
Se on ilmeisesti tyypillinen amerikkalainen juoma, jota juodaan usein talvisten juhlien yhteydess – kuten kiitospäivänä, jouluna ja uutena vuonna. (Kiitos wikipedia! :D) Ajattelin nyt vaan
jakaa tän tiedon teidänkin kanssa, kun jouduin itse googlettamaan. ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti