tiistai 4. joulukuuta 2012

4. luukku: sisustetaan maailma odotuksen värein

Marraskuu on nyt sitten munkin osaltani virallisesti takana ja 30. päivän hullun kymmentuntisen kirjoitusmaratonin jälkeen se romaanikin sieltä pikkuhiljaa valmistui. Tai oikeastaan siinä ei kyllä ollut kyse mistään pikkuhiljasta, kun piti painella eteenpäin 17,5 sanan minuuttivauhdilla, jotta valmista tulisi NaNoWriMon kirjoittajilleen salliman ajan puitteissa. Kamalasti ei niiden 10000 viimeisen sanan aikana siis ehtinyt pohdiskella, että mitähän tässä tapahtuu seuraavaksi: oli vain kirjoitettava paperille eka ajatus, joka mieleen pulpahti. En oo vielä itse asiassa uskaltautunut katsomaan, että minkälaista sanataidesurrealismia siellä on syntynyt yön pimeimpinä tunteina.. Loppuratkaisu on varmaan ainaskii aika hulvaton (lue: säälittävä), koska vielä kymmentä minuuttia ennen keskiyötä mulla ei ollut mitään käsitystä siitä miten saisin kirjotettua stoorille omaperäiset lopusanat ilman, että koko opus muuttuu lässytilää teinihötöksi. ;D  Nyt on kirjoitusurakka kuitenkin ohi ja voin mun lempijoululaulun sanoin vaan sanoa, että ”tulkoon joulu!”

En ole ehkä ennen viime sunnuntaita sisäistänyt oikein sitä, että kirkkovuosi oikeasti alkaa ensimmäisestä adventista. Musta on aika cool, että se menee just sillain – kaikki alkaa Kristuksen tulemisen odottamisesta. Viime vuonna tajusin myös ensimmäisen kerran, että jokaisella adventilla on oma teemansa: jokainen adventti muistuttaa Jumalan tulemisen erilaisista muodoista. Ensimmäisenä adventtina Jeesus ratsastaa Jerusalemiin ja silloin muistetaan hänen saapumistaan kuninkaana ja ihmetellään myös Jumalan tulemista ihmiseksi Jeesus-lapsessa. Toisena adventtina muistetaan Jumalan tulemista kansansa keskelle lupauksien täyttäjänä – sitä kuinka Jumalalle on mahdollista kaikki muu paitsi omien lupauksiensa rikkominen. Kolmantena adventtina taas muistetaan sitä, kuinka Jumala tulee joka sunnuntai seurakunnan keskelle Sanan ja sakramenttien kautta. Neljäs adventti puolestaan muistuttaa siitä, että Kristus saapuu vielä kerran takaisin kunniassa.

Adventti on siis odottamisen aikaa. Se on hiljentymisen aikaa ja valmistautumista juhlaan, jota vietetään Kristuksen syntymisen kunniaksi. Välillä tää kaikki pääsee unohtumaan multa kaiken jouluhössötyksen keskellä.

Sen lisäksi, että oon alkanut valmistautua jouluun näin niin kun hengellisellä tasolla, oon myös alkanut valmistella mun huonetta joulukuntoon. Varsinaista joulusiivousta en vielä ole aloittanut (hah! näkisittepä, millainen kaaos mun huoneessa on!), mutta joitakin joulujuttuja oon jo kaivanut somistamaan mun huonetta. Lisäksi mun huoneessa on joitain yksityiskohtia, jotka on siellä ympäri vuoden ja muuten vaan sattuu liittymään jouluun. Koska mä en voi esitellä mun huonetta kokonaisuudessaan siellä vallitsevan täyskaaoksen takia, mä ajattelin esitellä teille sieltä joitakin jouluisia sisustuselementtejä (niistä kun ei pysty näkemään, miten laiska mä oon oikeesti siivoomaan, heh) :D


Mun sähkökynttelikön mä kaivoin esiin jo varmaan kuukausi sitten. Se on sellainen kapistus, että se on mulla aktiivikäytössä suunnilleen neljäsosavuoden – aina marraskuusta helmikuulle – ja mä oon ihan hullaantunut siihen!

Pimenevät illat ja joulunodotus on mulle myös sitä, että saan lukea hyvää kirjaa sängyssä sähkökynttelikön valossa. Mulla ei nykyään ole hirveästi aikaa lukea romaaneja ja oon tajunnut, että lukeminen on mulle ehkä se kaikkein syvin tapa rentoutua. Sillon kun mä luen, mulla on oikeasti aikaa vaan olla, eikä mistään tarvii stressata, minnekään ei oo kiire ja mitään ei tarvii tehdä nopeasti. Romaaneja mä en tykkää edes lukea nopeasti silmäillen niin kun koulukirjoja, vaan musta kaunokirjallisuutta kuuluu maistella kielellä, sanoja pitää voida imeskellä suussa niin kuin karamellejä, ja mä tykkäänkin usein lukea itselleni ääneen. Hui kun mä oikeesti odotan sitä hetkeä, että mulla on taas aikaa ottaa kirja käteen ja vaan lukea. Mieluiten sähkökynttelikön valossa. ;)


Tässä sitten näkyykin taustalla joitakin kirjoja, joita on sähkökynttelikön valossa tullut luettua: Cornelia Funken Mustemaailma ja Justin Croninin Ensimmäinen siirtokunta on ainakin aikaisempien joulujen lahjana saatuja kirjoja, jotka oon sitten heti lomalla ahminut kannesta kanteen. Ja se, mitä tuohon etualalla ihmettelevään keinutuoliin tulee, nii musta oli lapsena kiva ajatella, että joulun aikaan siihen tulee istumaan pieni keijukaisprinssi. Vähän niin kuin siinä piirretyssä leffassa Peukaloliisa. (Paitsi että siinä ei ollut mitään keinutuolia – keijukaisprinssi vaan. Ja täähän olikin olennaista ja kaikkia kiinnosti hullun paljon :D)



Lisää joululahjoja: tuo metallinen koruhenkari on lahja mun serkuilta parin vuoden takaa. Taustalla oleva leffajuliste kertoo puolestaan sen, että oon ihan hullu Narnia-fani ja Velho ja leijona sattuu ehkä olemaan paras joululeffa ikinä. <3


Leffat kuuluu muutenkin erityisesti mun joululomaan aika kiinteesti. Joulun aikaan saattaa hyvinkin tulla katsottua yksi leffa melkein joka päivä.. Säilytän mun leffakokoelmaa mun kirjahyllyn päällä ja tuossa nyt on joitakin sellaisia leffoja, joita on joko tullut aikaisempina jouluina katsottua tai jotka mielestäni sopivat jouluun ja joulunodotukseen. Esimerkiksi Saksikäsi Edwardin aion ehdottomasti katsoa tänäkin vuonna! Mustavalkoiset leffat tästä kuvasta puuttuvatkin, mutta Ihmeellinen elämä erityisesti ja myös Casablanca ja kaikki Audrey Hepburnin elokuvat on just täydellisintä joulukuukatsottavaa. 


Tää nalle on oikeesti kynttilä. Mä kaivoin sen laatikosta, jossa pidän mun joulukoristeita, kun halusin viime viikolla lisää jouluisia yksityiskohtia mun huoneeseen. Siinä se nyt sitten istuskelee ja miettii maailman menoa. Rehellisesti sanottuna en muista, mistä oon tän veitikan aikoinani hankkinut, mutta jos villi arvaus pitäisi heittää, niin oon luultavasti saanut sen aikoinani ala-asteella koulukummiltani joululahjaksi. Eli siitä onkin sitten ehtinyt vierähtää jo pienoinen tovi. :D

Enya: Oh come, oh come Emmanuel

Oh come, oh come Emmanuel on mun suosikkiadventtilaulu. Enyalla (joka muuten laulaa ekan TSH-leffankin soundtrackilla) on hullun kaunis ääni! <3

PS. Tänään mulla alkaa wanhojentanssikurssi! Hii! :D

2 kommenttia:

anskueven kirjoitti...

Hei, miten sä saat tuon musiikin tuollaseksi linkitettyä? :)

Tykkään tästä sun blogistas tosi paljon!

Ulla kirjoitti...

annsku, kiitos! On aina kiva saada positiivista palautetta meidän blogista! (ihan huomionarvoinen asia on nimittäin se, että meitä kirjottajia on tosiaan viisi kappaletta C:)

Luultavasti tarkoitat noita youtube-videolinkkejä? En tiedä, miten muut meidän blogin kirjoittajat tekee, mutta tässä nyt ainakin nopea opastus siihen, miten itse ne teen. :)

1. Blogger -> Luo uusi teksti -> Lisää video (kuvake tekstikehyksen ylälaidassa)
2. Vasemmassa reunassa lukee "YouTube", siitä klikkaus ja sitten hakukenttään haettavan videon nimi. Valitaan haluttu video ja lisätään se.
3. Seuraavaksi on mentävä HTML-koodiin ja etsittävä sieltä videoon liittyvä koodipätkä. Sieltä pitää säätää videon korkeutta ja leveyttä kahdesta eri kohdasta. Kun siellä lukee width="320" height="266", niin itse laitan yleensä tuon leveyden 400:ksi ja korkeuden 28:ksi. Silloin saa tuollaisen kapean linkin niin kuin tuossa yllä olevassa postauksessa. :D

Mutta siis kiitokset tosiaan kommentista ja hyvää joulunodotusta sulle! C;